TransIP STACK gebruiken met Hyper Backup van Synology

Ruim een jaar geleden heb ik mij aangemeld voor gratis 1000 GB (1TB) opslag bij mijn favoriete webhoster TransIP. In de afgelopen maanden heb ik eigenlijk nooit echt gebruik gemaakt van deze opslagruimte. Ik heb immers een eigen NAS met een bijhorende sync-oplossing.

Back-ups

Voor mijn NAS thuis heb ik in het verleden gebruik gemaakt van diverse back-up oplossingen.
Van Amazon Glacier tot en met Microsoft Azure en onlangs ook van Synology C2.
Deze aanbieders bieden relatief goedkope opslag! Bij Synology krijg je voor circa 7,50 euro per maand 1TB opslag.

Toen ik opnieuw een factuur zag verschijnen, schoot mij plots de 1TB van STACK te binnen 🙂
Het fijne aan STACK is dat het onderliggend gebruik maakt van WebDav en dat de data in Nederland gehost wordt! En bovenalles; (en u komt de echte Nederlander in mij naar boven): HET IS GRATIS!
Zou ik deze ruimte ook kunnen benutten voor mijn Synology Hyperback-up’s ?
Hyper back-up beschikt immers over de “WebDav” verbinding en daarmee zou het theoretisch moeten werken.

Helaas! ik kreeg al gauw de melding dat ik over onvoldoende rechten beschikte op de doellocatie.
Na wat debuggen gaat het om de “sparse files” functie die bij STACK uitgeschakeld staat.

De aanhouder wint!

Wanneer je met Hyper Backup een nieuwe taak aanmaakt, wordt er een bestand aangemaakt op de volgende locatie:

fotos.hbk = De naam van de hoofdfolder die de Hyper Backup naam draagt:

fotos.hbk/Pool/bucketID.counter.1

De inhoud van dit bestand is vrijwel “leeg”.

niekoesj@experiment:~$ hexdump -C bucketID.counter.1
00000000 00 00 00 00 00 00 00 00 |……..|
00000008

Maar zodra je een nieuwe back-up maakt, dan wordt het bestand vervangen met een nieuwe:

niekoesj@experiment:~$ hexdump -C bucketID.counter.2
00000000 00 00 00 00 00 00 01 5e |…….^|
00000008

Je kan Hyper Backup dus “foppen” door het leeg bestand op de STACK te zetten.
Echter hebben we hier een “kip en het ei” probleem, want de bestanden worden pas tijdens het aanmaken van de back-up-taak op de doellocatie gezet. En dat lukte dus niet vanwege het ontbreken van sparse files ondersteuning.

De oplossing: een 2e webdav-server!

Nouja een 2e…. tijdelijk dan!
Met deze 2e WebDav server zorgen we ervoor dat de taak en de bijhorende bestanden aangemaakt worden. Daarna is het zaak om de aangemaakte mappen naar STACK te verplaatsen. Wanneer je dat gedaan hebt kan je de taak in Hyper Backup bewerken en pas je de WebDav doellocatie aan. Daarna kan je de back-up starten en van de gratis 1TB genieten.
Als je wilt kan je de webdav-package/server weer van jouw NAS verwijderen.

Stappenplan (beknopt)

Herhaal deze stappen voor iedere back-up taak die je wilt aanmaken:

  1. Maak op je Synology een nieuwe gedeelde map aan “Synology_Backup”.
  2. Maak ook op jouw STACK een map aan “Synology_Backup” (let op de zelfde naamgeving als in stap 1!)
  3. Installeer op jouw Synology NAS de webdav package (dit is tijdelijk)
  4. Maak een nieuwe Hyper Backup taak aan van het type “webdav”
  5. Verwijs naar de nieuwe map “HyperBackup”
  6. Voltooi de wizard, maar maak nog GEEN BACKUP!
  7. Blader naar de “Synology_Backup” share op jouw NAS en kopieer de mapinhoud van “backup.hbk” naar de map “Synology_Backup” op jouw STACK.
  8. Let op: het volgende bestand kan je niet uploaden (en dat geeft niet!) /Pool/bucketID.counter.1 
  9. Wijzig de Hyper Back-up-taak op jouw NAS en pas de Webdav URL aan: https://<GEBRUIKERSNAAM>.stackstorage.com/remote.php/webdav/
  10. Geef ook jouw gebruikersnaam en wachtwoord van jou STACK ruimte op.
  11. Start de back-up!

Stap voor stap

In de volgende serie stappen beschrijf ik hoe je de back-up kan inrichten.
Het aanzetten van de webDAV heb ik buiten beschouwing gelaten, aangezien je hiervoor ook een eigen webDAV server kan gebruiken.

Open Hyper backup en kies voor de WebDav verbinding:

Voer de gegevens in van jouw Synology NAS, waarmee je verbinding kan maken met jouw gedeelde map. Let op: dit is dus de tijdelijke WebDav verbinding naar een eigen share.

 

Vink de mappen aan die je wilt meenemen in de back-up:
Geef een naam op voor deze back-up taak. Vergeet vooral niet om een client-zijde encryptiewachtwoord in te stellen! Daarmee voorkom je dat jouw data op jouw STACK door anderen ingezien kan worden:

Klik in het volgende bericht op “Yes”. Je ziet een waarschuwing dat je bestanden ge-encrypt opgeslagen worden. Dus zonder het wachtwoord kan je de back-up niet openen:

Geef een “versie-rotatie schema” op. Hiermee kan je bijvoorbeeld een backup achterhouden van iedere maand of jaar. Gezien we “maar” 1 TB opslagruimte hebben, beperk ik het versiebeheer tot 30 versies.

Klik in de volgende stap op “NEE” of “NO”. Daarmee voorkom je dat een direct een backup wordt gemaakt.

Nu is het van belang om naar de gedeelde map te bladeren.
Daar zie je een map genaamd “fotos.hbk” (de map heeft de naam die je in stap 1 tijdens het maken van de backup-taak).

Ga naar jouw STACK https://jouwnaam.stackstorage.com en maak daar een map aan genaamd: “Synology_Backups”.

Maak daarin een submap “fotos.hbk” en kopieer de inhoud naar deze map. (zie de inhoud in het screenshot hierboven).

Let op: “SynologyHyperBackup.bkpi” is geen bestand, maar een lege map!

Ga nu naar Hyper Backup op jouw Synology NAS en bewerk de zojuist gemaakte WebDav backup taak. Pas de “target” aan zodat het naar jouw STACK storage verwijst.
Voorbeeld: https://<GEBRUIKERSNAAM>.stackstorage.com/remote.php/webdav/
Vergeet niet de gebruikersnaam en wachtwoord combinatie aan te passen!

Klik op “OK” en maak jouw eerste back-up!
Het kan even duren voordat de back-up start, maar uiteindelijk zal het werken.
Happy Back-upping!

18 comments

  • Beste Niek,

    Hier was ik al een flinke tijd naar op zoek.
    Het blijft jammer dat men dit niet wil ondersteunen bij TransIP.

    Ik ben aan de slag gegaan maar liep toch tegen een probleem op.

    De map SynologyHyperBackup.bkpi wilde niet uploaden naar de STACK en ik handmatig daarom de map aangemaakt.
    Daarnaast lukte mij het niet om bucketID.counter.1 te uploaden, hierbij kreeg ik de foutmelding: Method not Allowed.
    Hoe heb je deze er op weten te krijgen?

    Verder een goede duidelijke handleiding, als dit laatste ook nog lukt dan heb ik eindelijk ook mijn backup werken zoals ik het wil.

    Met vriendelijke groet,
    Edwin

    • Hi Edwin!
      BucketID.counter.1 hoef je inderdaad niet te uploaden (dat lukte mij ook niet).
      SynologyHyperBackup.bkpi is feitelijk een map in plaats van een bestand.
      Dus je doet er verstandig aan om alle mappen “op te bouwen” in STACK en vervolgens de bestanden handmatig over te zetten.
      Met uitzondering van; bucketID.counter.1 (die maakt HyperBackup zelf aan bij de eerste backup ronde).
      Succes! en bij vragen hoor ik het!

  • Beste Niek,

    Ik wilde nog even mededelen dat het backupen nu inderdaad met succes is gelukt!
    Nogmaals super handleiding en bedankt voor het delen van de kennis.

    MvG.
    Edwin

  • Backuppen naar stack werkt niet meer, ik heb de instructies opgevolgd.
    Er zijn 2 bestanden die niet te kopieren zijn, de bekende counter, maar er is een sequence_id bestand dat ook niet lukt.

  • Top dit!!
    Ik heb overigens geen problemen met het kopieren met de bestanden.
    Als je de Stack App op je desktop hebt draaien kopieer je gewoon de gehele hbk map naar je locale Stack schijf en alaat die synchroniseren.
    Alles staat er dan in.

  • Thanks, ook bij mij is het gelukt! Alleen bij het restoren van bestanden met de Windows client (HyperBackupExplorer.exe) lukt niet. Vanuit DSM lukt het terugzetten van bestanden wel.

    • heb je via webdav een drive mapping gemaakt naar je stack? Je kan op die manier je “SynologyHyperBackup.bkpi” bestand benaderen met HyperBackupExplorer.
      Mij is het zo gelukt en ook om een bestand terug te zetten

      • @Jorge, ik heb hetzelfde probleem als Paul.
        Heb jij ook encryptie aanstaan op je backup?
        In de log file van de Hyper backup client voor Windows vind ik regels als:
        2019-02-05T11:54:03(10492) [err] os/windows_io.cpp:183 open file handle fail
        2019-02-05T11:54:03[10492]pool.cpp:1037 Error: opening the bucket file (Pool/0/0/546.bucket) failed
        2019-02-05T11:54:03Error: No error
        2019-02-05T11:54:03[10492]pool_restore.cpp:84 Error: initializing read bucket failed
        2019-02-05T11:54:03[10492]pool_restore.cpp:168 Error: paring bucket index 546:135808 failed
        2019-02-05T11:54:03[10492]virtual_file_restore.cpp:533 Error: VirtualFile calling _chunkPool.RestoreRead failed
        2019-02-05T11:54:03(10492) server_helper.cpp:1330 (10492)failed to restore reading failed
        2019-02-05T11:54:03[10492]utils.cpp:85 Error: unknown ver. number 0.0.0
        2019-02-05T11:54:03(10492) local_restore_controller.cpp:482 (10492)failed to read version db: [DB Type: share, Name: photo]
        2019-02-05T11:54:03(10492) restore_controller.cpp:880 (10492)Handled error[1]

        • Client-side encryptie (vanuit de Synology Hyperbackup interface) zou gewoon aan moeten kunnen staan.
          Wel raad ik aan om alle bestanden (vanaf de tijdelijke eigen webdav share) handmatig te kopieren naar STACK (via de webbrowser) en niet via de sync client.

          Laat even weten als het lukt !!

          • En welke Windows backup tool gebruik je precies?

          • Hi Niek,

            Ik wil ook Synology-onafhankelijk een backup kunnen restoren. Daar heeft Synology een aparte applicatie voor gemaakt, voor Windows, Mac en een aantal Linux distributies.
            Op zich werkt het backuppen van mijn nas naar Stack goed, maar het recoveren vanuit de Windows applicatie gaat niet goed. Ik heb het vermoed dat het wat met delays te maken heeft.

          • Ik heb hierover contact gehad met Synology. Als je een backup wilt restoren via de Windows tool moet je eerst alle backup bestanden naar een lokale drive kopiëren. Restoren vanaf webdav werkt niet op Windows. Op MacOSX werkt dat wel.

          • Paul, bedankt voor de tip. Het klinkt wel vreselijk inefficiënt om eerst alles over te moeten halen naar lokaal. Ik zal het eens vanuit CentOS of Fedora proberen binnenkort.

  • Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

  • Bedankt voor deze tutorial!

  • Bedankt voor de heldere beschrijving. Ik kom inderdaad langs het oorspronkelijke probleem van ‘niet genoeg rechten’

    Echter als ik de backup start komt deze tot ‘Waiting to check server status’ waarna de foutmelding faald met de foutmelding ‘[WebDAV][FotoBackup] Exception occurred while backing up data. (No permission to access the backup destination [Synology_Backup]. Please check you have the right permission to the backup destination.)’

    Het wachtwoord dat ik voor Stack gebruikt doet het bij rechtstreeks inloggen op Stack, ook mijn backup taak geeft aan dat het target ‘On-line’ is.

    • Heb het probleem inmiddels opgelost. Ik had in eerste instantie de benodigde bestanden via webdav rechtstreeks vanaf mij Linux systeem naar Stack gekopieerd.
      Dat lukt niet.
      Uiteindelijk de bestanden met WinSCP (via een Windows systeem) gekopieerd. Alle backups lopen nu als een zonnetje.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.